2016. augusztus 14., vasárnap

Csoportos csiperke - Agaricus bohusii


No, ilyet se láttam még...
A lányokkal voltunk kistúrán, s éppen a Kő-hegyre kapaszkodtunk fel Pomáz felől, a zöld sáv jelzésen. Ennek erdei szakasza igencsak meredek, meg hát jó meleg is volt... Ezért mindenki nagyon boldog volt, amikor vad diadalüvöltéssel ("Gombicseeeeek") ugrottam fel az útról a hegyoldalba.

Ez milyen gomba, kérdezte az, aki elsőnek levegőhöz jutott.

Hát fogalmam sem volt róla. De valahogy ilyen kisebbfajta pánikroham tölt el mindig, ha megkérdezik tőlem, h. milyen gomba, és fogalmam sincs a válaszról. Már többé-kevésbé leküzdöttem a késztetést, hogy gondolkodás nélkül kimondjam az első dolgot, ami eszembe jut... Bakonyi túránkon jártam így, TKM-mel és a fiával mentünk, ők az úton, én a fák közt, amikor megláttuk a nagy, fehér gombákat. Földtoló galambgomba, mondtam azonnal, értitek, még vagy 8-10 méterre voltam a gombától, most szerintetek onnan meg lehet mondani? Jó, egy légyölőt talán :) Lehajoltam egy gombáért, amely a vegzálásra azonnal bőségesen ereszteni kezdte tejét a kezemre... Illetve, helyesbítek, fehértejű keserűgomba, mondtam gyorsan. De most őszintén, ti megennétek egy olyan ember által szedett gombát, aki kb. 20 másodpercenként változtatja a véleményét? no ugye hogy ugye...

Most igyekeztem magam tartani az előbb gondolkodik, aztán beszél szabályhoz. Nem tudom, még meg se néztem közelebbről, hadd szedjek fel előbb legalább egy termőtestet, mondtam. Ekkor már ott álltam az alany mellett, s láttam, hogy csokrosan nő, mint valami csoportos pereszkeféleség...

No, ez meg mi, tűnődtem, majd az egyik szélső kalapost óvatosan megpróbáltam leválasztani a többitől. Nem adta könnyen magát. Megfordítva és a termőréteget látva már azonnal tudtam, hogy ez bizony valami csiperke lesz, meg is döbbentem kellőképpen. Nem nézett ki csiperkének...


Aztán hirtelen beugrott, hogy ez  csoportos csiperke lesz - szokásomtól ellentéten még a latin neve is eszembe jutott, egyik tanárunk említette, hogy Dr. Bohus Gáborról kapta a nevét, így nem akkora teljesítmény megjegyezni...

Mivel ez egy védett gomba, természetesen nem szedtem fel, a leszedett termőtestet is gondosan visszatettem a többi közé. Simán kispórázik.
Ott is hagytuk őket, remélve, hogy nem szedi le senki. Végül is egyáltalán nem néz ki ehető gombának, sőt, nagyon bizalomgerjesztőnek sem... Remélem, aki megtalálja, szintén a helyén hagyja őket.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése